پژوهشکده تاریخ و فلسفه علمِ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با همکاری سازمانها و نهادهای علمی کشور، همایش ملّی «تکنولوژی و فرهنگ؛ تأملات انتقادی با رویکردهای فلسفی_تاریخی» در ۱۶ و ۱۷ دیماه ۱۴۰۲ برگزار کرد.
حمیدرضا آیتاللهی؛ استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی، در این همایش با موضوع «سواد تکنولوژی» به سخنرانی پرداخت که در ادامه گزیده سخنان او را میخوانید
موضوع سواد تکنولوژی از موضوعات مهمی است که باید به آن پرداخته شود اما ابتدا باید بررسی کنیم که چرا از کلمه سواد استفاده میشود و گاهی اوقات نیز بد به کار میرود؟ وقتی شخصی در مدرسهای درس میخواند گاهی وضعیت درسی وی به جایی میرسد که گفته میشود با سواد شده است اما مشخص نیست که منظور از با سواد شدن چیست؟ آیا صرفِ خواندن و نوشتن کفایت میکند یا اینکه باید به مقطعی برسد که وی را با سواد بنامیم؟ واقعیت این که سواد به توانستنِ دانش برمیگردد نه به خودِ دانش. سواد به معنای تربیت نیست بلکه فوقِ تربیت و در واقع تربیت نهادینه شدهای است که انسان همواره بتواند از آن استفاده کند.